En els darrers 6
anys amb l'excusa de la suposada insostenibilitat del sistema públic de
pensions, els governs de Zapatero i Rajoy han dut a terme tres grans reformes
de la Seguretat Social que han suposat segons les dades oficials (i de la
mateixa patronal CEOE):
·
Reducció de les noves prestacions entre un 20% i un
30% per els nous pensionistes.
·
Congelació de les pensions ja
aprovades durant 2011, 2012 i 2013, reduint el
poder adquisitiu de les persones pensionistes a través d'augments inferiors al
IPC (Índex de Preus al Consum). Per tant una persona pensionista pot comprar
menys ara que el que podia comprar fa tres anys.
La Nova Reforma de
les Pensions que entrarà en vigor a partir del Gener del 2014, agreujarà encara
més la situació de milions de pensionistes que de mitjana no arriben als 850€
mensuals (molt per sota de la mitjana europea), quantia que es redueix a 650€
en el cas de les dones. Lluny de ser excessives, una gran majoria només
disposen de unes pensions de misèria, que a més en molts casos constitueix la única font d'ingressos de la que en
depenen també els seus fills i filles en situació d'atur i llurs famílies.
NO ÉS VERITAT QUE EL SISTEMA
PÚBLIC DE PENSIONS SIGUI INSOSTENIBLE
L’argumentació que
ha fet servir el Govern per a portar a terme totes aquestes reformes es basen
en dubtosos pronòstics d’institucions com el Fons Monetari Internacional (FMI),
el Banc Mundial, la Unió Europea i el Ministeri de Treball que adverteixen de
la insostenibilitat de les Pensions.
·
Els pronòstics que han fet les
institucions internacionals situaven ja fa molt de temps el dèficit del sistema
públic de pensions a un mitjà o llarg termini, però aquests pronòstics mai
s’han acabat complint.
Cal tenir en compte que aquestes institucions estan vinculades a les
grans entitats financeres, que tenen interessos econòmics per ampliar un mercat
suculent que té com a producte els fons de pensions privats.
· Actualment i tal com es va pactar en el Pacte de Toledo, les pensions
públiques contributives es financen amb les cotitzacions socials de les
persones que estan treballant. Però és fals que la despesa en pensions només es
pugui finançar amb les cotitzacions socials dels treballadors actuals. A cap
altra política pública se li exigeix que estigui finançada per una font
d’ingrés concret, sinó que és finançada amb els conjunt de recursos públics, la
major part d’origen tributari.
LA NOVA RETALLADA DE LES
PENSIONS
La darrera Reforma
de les pensions del 15 d’abril de 2013 regulava que el nou sistema seria
avaluat el 2027 per analitzar si era sostenible i poder impulsar així les
contrareformes que tenien previstes. Però el Govern s’avança i al maig
encarrega una comissió de 14 “experts” (10 d’ells representants de la patronal
bancària i de les assegurances) un informe per avaluar la sostenibilitat del
Sistema Públic de Pensions. Com era d'esperar l'informe deia que calien més
retallades al sistema. El 13 de setembre passat el Consell de Ministres ja va
analitzar l’informe i es preveu que aquesta nova llei molt més restrictiva
entri en vigor l’1 de gener de 2014.
Aquesta nova llei
suposa entre altres coses:
·
Congelació de les pensions
per llei. Es proposa que no s’apliqui l’augment
automàtic de les pensions segons l’IPC, que garantia el manteniment del poder
adquisitiu de les persones pensionistes. En el seu lloc s’aplicaria una
complicada fórmula (amb diferents variables econòmiques manipulables pel
govern) que donaria augments amb un mínim del 0,25% i un màxim de l’IPC més
0,25%. L’aplicació d’aquesta fórmula pot representar una pèrdua
mitjana del 28% de les pensions en només 15 anys. El Govern ja ha
declarat davant els poders financers que volen que per aquest sistema els
pensionistes deixin de percebre en termes globals uns 33.000 milions d’euros
els propers 9 anys (segons càlculs del govern). Segons càlculs sindicals
aquesta retallada pot arribar als 84.000 milions d’euros.
· Factor de sostenibilitat: Una altra de
les mesures que incorpora la nova llei (i que cal sumar a l’anterior) és que es
preveu vincular el càlcul de les pensions amb un nou índex que es basa en
l’esperança de vida als 67 anys. Si aquesta esperança de vida creix les
pensions es veurien reduïdes també per aquesta raó. Aplicant aquest nou factor
al canvi de l'esperança de vida dels darrers 30 anys, les
pensions actuals i futures es veurien reduïdes fins a un 18%.
LA QÜESTIÓ DE FONS: EL
REPARTIMENT DE LA RENDA
Segons l’evolució
de les pautes demogràfiques la despesa en pensions creixerà en un futur. Però
això no vol dir que no hi hagi diners per a pagar-les, perquè també augmentarà
la productivitat i perquè és fàcilment assumible si es reparteix entre els
diferents sectors de la societat, i especialment si es fa contribuir a aquells
sectors que concentren la riquesa i que actualment no estan contribuint en el
pagament de les pensions.
RETALLAR LES PENSIONS ÉS UNA
QÜESTIÓ POLÍTICA
Per tant, retallar
els imports destinats a pagar les pensions es una voluntat política i no de
sostenibilitat financera. Amb aquestes reformes estan impulsant a un ritme
accelerat, una sèrie de canvis substancials en el nostre model de societat:
·
L’allargament de l’esperança de
vida de la població passiva (la que ja no és productiva), es considera només un
cost, quan en realitat viure més anys hauria de ser un fet positiu.
·
Es vol imposar un càlcul de la
pensió com si fos una assegurança privada, quan en realitat és un dret
social. Les prestacions haurien de
permetre que la gent gran mantingui un nivell de vida suficient i no condemnar-los
a la pobresa.
·
Les retallades en la cobertura del
sistema públic de pensions pretenen forçar a la població treballadora a
contractar plans de pensions privats que no només no se’ls podran permètre (es
calcula que només el 10% de la població treballadora) sinó que a més a més, i
com ja hem vist, tenen un risc molt elevat per a les persones que els
contracten i en canvi donen molts
beneficis a les empreses que els gestionen.
·
Hi haurà un empobriment progressiu
entre la gent gran i de les famílies que depenen, cada cop més de les seves
pensions. La distància entre rics i pobres s’accentua de forma accelerada.
CONTRA AQUESTES RETALLADES , ALS I LES
PENSIONISTES (ACTUALS I FUTURES) NOMÉS ENS RESTA MOBILITZAR-NOS I ATURAR D’UNA
VEGADA PER TOTES AQUESTA AGRESSIÓ ALS DRETS LABORALS I SOCIALS.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada