Jean Salem, amb el seu pare Henry Alleg
Jean Salem.[1]
* Caritativament.
El primer
d'aquests minuts es dedicarà als barrufets caritatius, aquests dignes
representants d'una generació que ha trepitjat els seus valors d'una generació
plena de palinòdies i d’especulacions, del "comerç just", de les
bufonades humanitàries barrejades amb l' egocentrisme desenfrenat i amb les crides
frenètiques a la guerra. Perquè en aquest oceà ensucrat, de mel i de caramel en
el fons del qual - com en el busseig - hem hagut de sobreviure durant gairebé
vint anys, en aquesta fira dels bons sentiments (que no fent cap mal no poden
fer el bé), és a la santificació de l'estat actual de coses a allò que finalment hem assistit. L'actualitat
del marxisme resideix en primer lloc perquè denuncia el capitalisme com a
sistema i perquè ens proporciona eines que donen llum encegadora sobre la
inanitat de tot l'angelisme, la ineficàcia dels "reformadors al detall",
o la impostura d'aquells que militen per l'extinció del pauperisme ... després
de les deu del capvespre.
* Cínicament.
El segon minut
el dedicaré al "pensament únic". Després del diluvi, cal tornar a
llegir Marx,. En els Manuscrits Econòmic-Filosòfics de 1844, es denuncia la
inhumanitat del capitalisme i la infàmia dels seus turiferaris. Els economistes
clàssics, com Smith, Say o Ricardo, només van considerar l'obrer com una simple
bèstia de càrrega. Volien veure en l'home només una màquina per consumir i
produir. Li deixen beneitament la cura de preocupar-se una mica d’allò que li pugui
passar amb el treballador fora del temps en que treballa, al metge, al jutge, a
l’enterrador, o al prebost dels mendicants. El domini complet de l'economia
sobre la societat reflecteix una alienació màxima, que es manifesta en el poder
universal dels diners: "el nostre valor recíproc", escriu Marx,
"és per a nosaltres el valor dels nostres objectes recíprocs". Tanmateix,
en un recent pamflet liberal, podem trobar consideracions doloroses i quantitatives
sobre la caiguda de la productivitat que hauria estat causada per la conquesta
de la setmana de 40 hores, en el moment del Front Popular. Potser arribarem a
escoltar parlar sobre els problemes econòmics causats per la llei de març de
1841, que limitava l'edat legal de l'ingrés al treball als nens majors de 8
anys.
* Bel·licosament.
Durant el tercer minut, faré una al·lusió potser massa succinta al complex
militar-industrial, ara instal·lat al costat del que és més elegant, que forma
equip amb totes les màfies, titular de mil noves relacions, en primer lloc, dels
immensos òrgans de "informació" o auto-denominats d’aquesta manera.
El consagraré a la confirmació diària d'aquesta tesi segons la qual el sistema
capitalista assegura el millor futur per a la guerra. A la guerra de rapinya, a
la depredació de la guerra, la guerra contra els que surten de la formació, o
en contra d'aquell que ahir era un competidor respectable en el mercat
"lliure" – a la guerra xinesa-americana, per exemple, que és ara un
dels escenaris menys improbables d'un futur proper.
* Desigualment.
El quart minut
tindrà els grans mitjans de “comunicació” com a tema. Chomsky, en el seu
bestseller, La fabricació del consens,
i jo, la meva modesta mesura, en un assaig que havia titulat Rideau
de fer sur le Boul’Mich,[2] explicava l'increïble
disparitat que aquests grans mitjans de comunicació reserven a les massacres
contemporànies, depenent de si són massacres democràtiques o no. "La
classe que disposa dels mitjans de producció material disposa, com ja va notar
Marx, dels mitjans de la producció intel·lectual". I més que mai, això és
cert en un univers que té com a objectiu fer-nos bombardejar ininterrompudament,
saturar-nos amb missatges, mandats, "incitacions” i distraccions.
* Econòmicament.
En cinquè
lloc, l'onada religiosa de la que suposadament som testimonis, l'oposició de
les tribus, els costums d'una altra època i, entre nosaltres, la complexa
barreja entre racisme i la necessària defensa de l'esperit laic - il·lustren la
convincent tesi que ens recorda una nota del Capital: fins i tot durant els períodes en què la religió sembla
ser el factor dominant (Marx pensa llavors en la Mitja Edat), l'economia és, no
obstant això, el factor que determina altres instàncies de la societat, els
comportaments dels homes i les creences que els posen en marxa. Serà força intel·ligent
qui sigui capaç de distingir el favor del que, per desgràcia, gaudeix d'un cert
Islam radical en diverses regions del globus de l'exasperació social suscitada
en aquestes mateixes regions per la injustícia i l'imperialisme. Sabem que la
religió, com va escriure Marx, sempre és d’alguna manera la "protesta
contra l'angoixa real".
* Matemàticament.
El meu sisè
minut, el dedicaré als mesuradors, als econometres i altres proveïdors d'índexs. Marx
va citar i va deixar parlar a Schulz, un economista socialitzant, que
denunciava el càlcul de les rendes mitjanes d'ingressos dels habitants d'una
nació, càlculs que permetien al filisteu (res, en realitat, ha canviat!) enganyar
respecte de la condició real de la classe més majoritària de la població. Es va
rebel·lar contra els pseudo-models que, com la loteria d'Adam Smith, pretenen
justificar l'existència del capitalisme. Aquest és certament el signe més obvi
d'una concepció molt peculiar de les matemàtiques que, des de Hegel fins al
jove Marx, les rebutja perquè son quelcom abstracte, és a dir superposat sobre
l'objecte, extrínsec a la realitat de la vida concreta. Però el fet és que la transformació
en xifres de tot plegat, de qualsevol valor humà, constitueix un dels càncers
de la nostra estranya època.
* Democràticament.
Aquest és el
setè minut: està reservat, precisament, a aquesta espècie particular de
mesuradors, aquells que fan les enquestes, que han ajudat a transformar els
jesuïtes republicans, aquests bolets liberals de dubtosa naturalesa, en els
objectes principals d'interès, ja que empeny a centenars d'ells al popular
estri de sufragi universal. (totes aquestes expressions són preses de Maupassant),
- sufragi universal del 40% dels votants i del 100% de desil·lusionats. La
religió actual del sufragi universal, la missió de la qual es diu constantment
pels instituts de votació o comissions encarregades per la Casa Blanca, mereix,
com a mínim, un nou examen del que trobarem tots els elements o gairebé en les
obres del propi Marx. [3]
* Uniformement.
El vuitè minut
evocarà de passada, l'esfondrament de les humanitats, la devaluació de
l'estudi, del temps llarg, de la solitud i, en general, el treball ben fet. Ens
entristirem, d'acord amb la fórmula ja gairebé incontestable, amb la
cretinització general amb la insígnia de futbol que ha caigut en aquest món de
plom, en la seva espantosa uniformitat. " La burgesia obliga a les nacions del món a introduir
en el seu interior l'anomenada civilització sota pena de mor", llegim en
el Manifest del Partit Comunista". La burgesia forma un món a la seva
pròpia imatge.
* El minut 9 estarà dedicat a alguns dels meus bons
camarades.
Els grans
problemes de la vida dels pobles mai no s’han resolt "si no és per la força",
va escriure Lenin el 1905. Aquells que comencen a plorar tan aviat com la
lluita de classes es torna summament aguda, aquells que demanen l'impossible als
socialistes, demanant-los que la victòria completa sigui conquerida sense haver
d’aixafar la resistència dels explotadors, aquells estan "des del fons del
cor amb la revolució", però només amb la condició que ... es desplegui
sense una lluita seriosa ni representi cap amenaça de destrucció! En una
paraula, aquells que volen una "revolució sense revolució", diu
Lenin, redescobrint així els termes utilitzats per Robespierre en 1792:
"Ciutadans, volíeu una revolució sense revolució?".[4] En aquest sentit, els
retrats de Robespierre (fins ara ascendit a Anticrist) van començar, com va dir
Michelet, a ressorgir des de sota dels llits a partir de 1830. De la mateixa
manera, no cal ser endeví per a predir que una rehabilitació parcial dels setanta anys
del socialisme real acompanyarà l'ascens del proper moviment revolucionari com
a condició necessària. Això em sembla tan poc discutible com el principi dels
vasos comunicants.
* Txèkhovianement.
El 10è i últim
minut serà el de la joventut del món. Els joves que no tenen res a veure amb la
nostra desil·lusió, les nostres debilitats ni a nostra adhesió tan beata com efímera
per a tots aquells que, en els anys 85-90, van ser gorblaterats a Moscou (el
neologisme és Zinoviev)[5]. La segona Restauració,
que presenta de manera més aguda i àmplia, problemes molt similars als
plantejats pel primer capitalisme salvatge, el de principis del segle XIX,
tindran les mateixes conseqüències. Perquè els enterradors del món actual ja
són legió, sigui aquí o allà, en els nostres paisatges d'atur i declivi
programat o a l'Índia i la Xina, aquests workhouses tan grans com a continents i que ara són les nostres manufactures. És
ella, la joventut del món, qui farà advenir allò que realment no sabem què és.
Nosaltres som, després de tot, comparables als personatges de Chekhov: som
infeliços; sí, estem una mica infeliços; sabem que passarà alguna cosa, però no
sabem què és.
[1] Jean Salem, (1952-2018),
Filòsof materialista francès, fill de llegendari militant comunista internacionalista
Henry Halleg. Es pot trobar informació sobre la seva vida i obra a: http://lallibertatdelsantics.blogspot.com.es/2018/01/jean-salem-ha-mort.html
o bé a: http://jeansalem.fr/fr_FR/ .
El text traduït correspon a una intervenció feta l’any 2005 que es pot trobar
en l’homenatge que li ofereix Michel Collon a: https://www.investigaction.net/fr/hommage-a-jean-salem-combattant-courageux-et-lucide/
Traducció
i notes de Joan Tafalla.
[2] Jean Sazar (pseudònim de Jean Salem), Rideau de fer sur la Boul’Mich, Notes sur la
réeprésentation des pays dits “de l’Ext” chez l’élite cultivée du peuple le
plus spirituel du monde, Paris, Éditions de la Croix de Chavaux, 1985. Ha
estat re-editat recentment per les Éditions Delga.
[3] Jean
Salem, Élections, piège à cons? Que
reste-t-il de la démocratie?, Paris, L’Harmattan, 2012. Es pot comprar
a Amazon el format Kindle.
[4] Maximilien Robespierre,
Respuesta a la acusación de Jean-Baptiste
Louvet, discurso pronunciado en la Convención nacional, 5 de noviembre de 1792,
en Por la felicidad y por la
libertad, Discursos, edición a cargo de Yannick Bosc, Florence Gauthier y
Sophie Wachnich, traducción al español de Joan Tafalla, Barcelona, El Viejo
Topo, 2006, p. 131.
[5] Es pot llegir
a: Alexander Zinoviev, La caída del
imperio del mal, Ensayo sobre la tragedia de Rusia, Prólogo de Francisco Fernández
Buey, Barcelona, edicions Bellaterra, 1999.
[1] Jean Salem, (1952-2018),
Filòsof materialista francès, fill de llegendari militant comunista internacionalista
Henry Halleg. Es pot trobar informació sobre la seva vida i obra a: http://lallibertatdelsantics.blogspot.com.es/2018/01/jean-salem-ha-mort.html
o bé a: http://jeansalem.fr/fr_FR/ .
El text traduït correspon a una intervenció feta l’any 2005 que es pot trobar
en l’homenatge que li ofereix Michel Collon a: https://www.investigaction.net/fr/hommage-a-jean-salem-combattant-courageux-et-lucide/
Traducció
i notes de Joan Tafalla.
[2] Jean Sazar (pseudònim de Jean Salem), Rideau de fer sur la Boul’Mich, Notes sur la
réeprésentation des pays dits “de l’Ext” chez l’élite cultivée du peuple le
plus spirituel du monde, Paris, Éditions de la Croix de Chavaux, 1985. Ha
estat re-editat recentment per les Éditions Delga.
[3] Jean
Salem, Élections, piège à cons? Que
reste-t-il de la démocratie?, Paris, L’Harmattan, 2012. Es pot comprar
a Amazon el format Kindle.
[4] Maximilien Robespierre,
Respuesta a la acusación de Jean-Baptiste
Louvet, discurso pronunciado en la Convención nacional, 5 de noviembre de 1792,
en Por la felicidad y por la
libertad, Discursos, edición a cargo de Yannick Bosc, Florence Gauthier y
Sophie Wachnich, traducción al español de Joan Tafalla, Barcelona, El Viejo
Topo, 2006, p. 131.
[5] Es pot llegir
a: Alexander Zinoviev, La caída del
imperio del mal, Ensayo sobre la tragedia de Rusia, Prólogo de Francisco Fernández
Buey, Barcelona, edicions Bellaterra, 1999.
Una brea intervenció de Jean Salem (1952-2018)
ResponEliminaDEU MINUTS SOBRE L'ESTAT DEL MON (2005).