Gran especialista del materialisme antic i home de combat
Per Robert Maggiori Libération - 14 de gener de 2018
Traducció: Joan Tafalla (jtafalla53@gmail.com )
Mort la nit de dissabte a diumenge als 65 anys, el
filòsof, pilar de la Sorbona, era un expert mundialment conegut de Demòcrit,
Epicur o Lucreci. Fidel als ideals de Marx, va denunciar la pèrdua d’objectius
d’una esquerra encisada per les sirenes liberals.
El tumor cerebral amb el que havia lluitat durant gairebé
dos anys ha acabat guanyant: Jean Salem va morir a la nit de dissabte 13, a
diumenge 14 de gener a Rueil-Malmaison. Era un pilar de la Sorbona, on va animar
el Centre d'Història dels Sistemes Moderns de Pensament, a la qual van ser
convidats els pensadors francesos i estrangers que es sentien fecunda Marx, i durant
dècades, ha explicat a generacions d'estudiants captivat, el materialisme antic
les teories de Demòcrit, Epicur i de Lucreci, dels quals va ser un dels millors
especialistes mundials.
Era un home de combat, potser l'últim representant d'un
segle quan existia, al centre de la vida política, els partits, els sindicats,
el compromís durador, on hi havia una esquerra socialista i una esquerra
comunista, on les diverses concepcions del món es confrontaven. Dialèctic fi,
fou vehement en la lluita ideològica o en la polèmica civil, inflexible,
tossut, fins i tot, però suau i encantador en les relacions humanes, que ell
volia representació d'aquesta exquisida cortesia que l’ús de l’imperfet de
subjuntiu feia una mica obsoleta.
És l’autor d'una bella obra, que inclou no només el
materialisme de l'antiguitat i la epicureisme, sinó també la Il·lustració, l'art
del Renaixement, els llibertins del
segle XVII, Maupassant, Spinoza, Marx i Lenin. És en un dels seus últims
llibres, Resistances (entrevistes amb Aymeric Monville, Delga, 2015), on
resumeix el seu itinerari biogràfic i intel·lectual.
Fill de Henri Alleg
Nascut el 16 de novembre de 1952 a Alger, Jean Salem és
fill d'Henri Alleg, també conegut com Harry Salem, autor del llibre La question. La memòria col·lectiva ha
esborrat el record d'aquest llibre, del qual des de fa temps només els llibres
d'història, subratllen l'impacte polític, social i moral que tingué. Tota la
vida de Jean Salem estigué determinada pel destí que La question va comportar per a el seu pare. El llibre apareix el 18 de febrer de 1958.
Era bàsicament conegut que l'exèrcit francès estava torturant a Algèria. Però
el testimoni Alleg fou decisiu, tot descrivint de la manera més simple, amb
"el to neutral de la història", escriu François Mauriac, els pitjors
horrors soferts – puntades de peu, bufetades, cremades, asfíxia, electrodes d’alta
tensió aplicats als genitals, o el suplici de la bayera.
"Et follarem la boca ... farem que la teva esposa
parli ..." li escopien els seus torturadors. Abusat, cobert de ferides i
contusions, responia: "Pots tornar amb el teu magnetòfon, t'estic
esperant, no em fas por ". No parlà. La premsa donà a la La question un ressò considerable;
fou portada a la pantalla per Laurent
Heynemann el 1977. Jean-Paul Sartre va escriure a l'Express un dels seus textos
polítics més intenses, "Una victoire", que esdevindrà la postfaci del
llibre. La prohibició del llibre provocà preguntes parlamentàries i un manifest
solemne adreçat al president René Coty (signat per Sartre, Mauriac, André
Malraux, Roger Martin du Gard ...), i una onada de protestes a tot el país.
Qui era Alleg?
Fill d’un sastre, nascut a Londres el 1921 en una família
de jueus-polonesos russos que fugen de persecucions, naturalitzat francès, Harry
Salem arriba a Alger el 1939 i assumeix la causa del poble algerià. Es va unir
al Partit Comunista d'Algèria, i entre a la redacció d’ Alger Republicà diari
del partit. Signa els seus articles sota el pseudònim "Henri Alleg" i
es va convertir en gerent el 1951. Arran de la prohibició del diari,
anticolonialista, que va ser detingut el 1957, i fou segrestat durant un mes a
El-Biar: on fou torturat. Traslladat a la presó civil d'Alger, va escriure el
seu llibre La Question sobre els fulls de paper higiènic que aconsegueix
transmetre als seus advocats dia a dia. El 15 de juny de 1960 fou sentenciat pel
Tribunal Permanent de les Forces Armades d'Alger a deu anys de presó per
"minar la seguretat exterior de l'Estat". Després és traslladat a la
presó de Rennes, d'on escapà. Es pogué reunir amb la seva família a
Txecoslovàquia. Alleg va tornar a l'Algèria independent el 1962, va tornar a
aparèixer a l'Alger Republicain, després va tornar a França i va continuar la
seva vida com a militant comunista, periodista del diari L’Humanité, assagista i historiador. Va morir a París el 17 de
juliol de 2013.
Optimisme
No sempre ha estat
fàcil per a Jean Salem ser el fill d'Henri Alleg. No perquè l'herència hagi
estat pesada. Al contrari, l'ha portat amb orgull, abraçant els seus valors,
els seus principis morals, les seves conviccions com a comunistes, lluitant per
la justícia social i la pau. Però a causa de tota la seva joventut, va haver de
viure les seves absències, seguir els seus itineraris, "ser" de
vegades algerians, de vegades russos, de vegades francesos. En primer lloc,
allotjada a Tarascon, amb la seva àvia i "teletransportat", trobar-se
amb la seva família a Praga, situat "en un hotel que es diu un tant
pomposament el “Palace" de fet, el "Hotel del partit", després
"en una espècie d'HLM" a Novi Hloubětín. Està inscrit a l'Escola de
l'Ambaixada Soviètica, on la instrucció es dóna en rus. Després de tres mesos,
aconsegueix manejar el llenguatge. Els seus pares viatgen a Cuba i a Algèria
independent. Jean, acompanyat pel seu germà, es col·loca per primera vegada al
camp "pioner" d'Artek, al Mar Negre (Crimea), similar a un camp
d'exploradors. A continuació, s'encomana a la Casa Internacional dels nens, a
Ivanovo, a 250 quilòmetres al nord-est de Moscou, un internat on eren acollits
els nens dels comunistes perseguits als seus països. Uns mesos després, quan
era adolescent, es va "tornar a implantar" a la Provença, finalment,
el 1964, per trobar els seus pares a Algèria.
Jean coneixerà
molts altres "sacsejades" i "viatges per la seva
habitació", abans de convertir-se, anys més tard, en un vagabund
pràcticament professional. Sentia una set de "cosmopolitisme" (en
qualsevol visita, Israel, Nord d'Àfrica i l'Índia, Sri Lanka, Turquia, els
països europeus, Rússia i una altra, Corea del Sud, Veneçuela, Xina ...) que acompanyen
la set de lectura (un es pregunta si hi ha un llibre que ell no hagi llegit,
literatura grecollatina, francès, llatinoamericà, rus, italià ...) i l'amor de
l'art ... Durant els seus estudis, ell dubtà - egiptologia, ciències polítiques,
història de l'art, medicina - abans d'optar per la filosofia, convertint-se en
un professor de secundària a l’institut de Fourmies (Nord), i durant les
vacances, guiar els turistes francesos al museu Pushkin de Moscou o la Galeria
Tretyakov i els turistes russos a Venècia o Florència. A la universitat que hauria
volgut, per descomptat, fer la "tesi nº 6 000" sobre Marx. Fou Marcel
Conche qui el va convèncer per dedicar més aviat Ètica epicúria segons Epicur i Lucreci.
En
l'epicureisme, Salem troba "el materialisme filosòfic de Marx, la
causticitat de Marx, la salut i el to de Marx, un immens optimisme naturalista,
però adornat amb un pessimisme antropològic clara i una clara invitació a
l'abstenció política ". Ell feu sempre seu l'optimisme perquè res no
impedirà la recerca de la felicitat, indissolublement vinculada a l'establiment
de la justícia social. El "abstenció política," no la va poder
conèixer, però les seves lluites li van semblar desesperades en aquells "anys
de plom" que obrí la "mitterrandolatria" durant les quals l’ esquerra
encisada per les sirenes liberals, perdé la seva ànima i, per una mena de
"d’auto-odi", liquidà "allò que quedava del moviment
comunista".
Quan era nen a
Alger, tenia conills i una tortuga, que va nomenar Valentina - "en honor
de Valentina Terechkova, la primera cosmonauta femenina".
Robert Maggiori
Més informació:
http://next.liberation.fr/livres/2015/02/18/tel-pere-tel-fils_1205288
https://www.investigaction.net/fr/hommage-a-jean-salem-combattant-courageux-et-lucide/
http://next.liberation.fr/livres/2015/02/18/tel-pere-tel-fils_1205288
https://www.investigaction.net/fr/hommage-a-jean-salem-combattant-courageux-et-lucide/
FILÓ
JEAN SALEM: TEL PADRE, TEL FILL
Per Robert Maggiori
- 18 de febrer de 2015 a les 18:26
Jean Salem, fill de Henri Alleg, autor de "The
Question", roman fidel als ideals del seu pare.
Jean Salem, la seva mare i el seu pare, Henri Alleg,
Alger, 1964.
Jean Salem, la seva mare i pare, Henri Alleg, a Alger,
1964. Foto col·lecció privada
Com cada nit, està amb la seva àvia i la seva tia,
"al voltant de la gran taula rodona del menjador". I aquí està la
"ràdio molt voluminosa", surt la notícia: "Henri Alleg va
escapar. Tota la policia a França està en els seus talons. "Es dirigeix a
Grannie:" És Papa? "La vella" comença a fondre's en llàgrimes
", mentre que la Tia explica" no un, sinó quatre o sis (o dotze)
vegades "que" pot ser un home honest, un bon noi, un noi recte, que
s'adhereixi a ell, etc., i que encara sigui empresonat ".
Sí, era el pare de Jean. "Menys de tres mesos més
tard, el meu pare, la meva mare, el meu germà i jo estaven en una plataforma
d'estació a Praga, Txecoslovàquia [...]. Hem creuat Alemanya. Amb tren. I molt
discretament. Pel que fa al meu pare, puc dir que gairebé el coneixia, ja que
des dels tres anys mai no l'he vist ".
Shock.
Jean Salem és ara un filòsof, professor de la Sorbona i
director del Centre d'Història de Sistemes Moderns de Pensament. És un dels
principals experts de l'antic materialisme, al capdavant d'una bella obra, que
es centra en Demòcrit, Epicur i Lucreci, sinó també l'art de la Il·lustració,
renaixement, els llibertins del segle XVII, Maupassant, Spinoza, Marx i Lenin.
És un home encantador d'exquisida cortesia, obsessionat, sempre propens a la
ironia, que, parlant de la batalla de Stalingrad o Uzbekistan, mai perd un
imperfecte del subjuntiu. Va néixer el 16 de novembre de 1952 a Alger. És fill
d'Henri Alleg, pseudònim d'Harry Salem. Quan escapa, John té nou anys. No sap
res sobre les activitats polítiques del seu pare.
Ara és difícil sacsejar les consciències produïdes a
França i al món per la pregunta d'en Henri Alleg. El llibre apareix el 18 de
febrer de 1958. Es va saber poc o gens que l'exèrcit francès estava torturant a
Algèria. Però el testimoni Alleg és decisiva, que descriu els pitjors horrors
soferts - puntades, bufetades, ardor, asfíxia, el corrent "Gegene"
magneto d'alta tensió als genitals, el submarí - la majoria de la manera sobri,
amb "el to neutral de la història", escriu François Mauriac.
"Embarrarem la boca ... Parlem de la teva dona ... Els vostres fills vénen
de París", escupen els seus torturadors. Abusat, cobert de ferides i
contusions, va respondre: "Pots tornar amb el teu magneto, t'estic
esperant, no tinc por de". No parlarà. La premsa dóna la pregunta: portada
a la pantalla per Laurent Heynemann el 1977, un ressò considerable. Jean-Paul
Sartre escriu en l'Express un dels seus textos polítics més intenses, "Une
victoire", que esdevindrà la postface al llibre. La prohibició del llibre
fa preguntes parlamentàries, una adreça solemne enviada al president René Coty
(signat per Sartre, Mauriac, André Malraux, Roger Martin du Gard ...), una
onada de protestes a tot el país. Tot i la censura, que es torna a emetre a
Lausana i després a l'octubre de 1959 es reprèn a la mitjanit, l'editor original,
va vendre 150 000 còpies, traduïts a més de quinze idiomes ... Sartre tenia
raó: "Una victòria. "
talladors fill, nascuts a London 20 de juliol de 1921 a
una família jueva rus-polonesa que va fugir dels pogroms, naturalitzat francès,
Harry Salem arriba a Alger el 1939, i assumeix la causa del poble algerià. Es
va unir al Partit Comunista d'Algèria, i entre Alger Republicà, ell signa
"Henri Alleg" i es va convertir en gerent el 1951. El diari té una
línia anticolonialista i donat suport a la independència d'Algèria. El 1955 va
ser prohibit. Alleg va a amagar-se. Va ser arrestat el 12 de juny de 1957 pels
homes de la X Divisió de Paracaigudistes, mentre que va anar a la casa del seu
amic el matemàtic Maurice Audin - que va morir sota tortura. Alleg és segrestada
durant un mes a El-Biar, on és torturat. Després és traslladat al camp de Lodi,
després a la presó civil d'Argel, Barbarossa, on escriu la pregunta sobre els
fulls de paper higiènic que transmet als seus advocats dia a dia. No va ser
sinó fins al 15 de juny de 1960, tres anys després de la seva detenció, va ser
condemnat pel Tribunal Permanent de l'Armada a Alger Forces de presó de deu
anys per "atemptar contra la seguretat exterior de l'Estat." Després
és traslladat a la presó de Rennes, d'on escapa: unir-se a Txecoslovàquia amb
la seva família.
Alleg tornarà a la independència d'Algèria el 1962,
tornarà a aparèixer
Alger republicà, torna a França i continua la seva vida
com a militant comunista, periodista (humanitat), assagista i historiador. Va
morir a París el 17 de juliol 2013.Faim.Cela no ha estat sempre fàcil per a
Jean Salem, sent el fill d'Henri Alleg. No, perquè l'herència hauria estat molt
pesada. Ell, en canvi, porta amb orgull i alegria, la seva pròpia creació, per
lliure elecció, els valors, els principis morals, les seves conviccions
comunistes, lluitant per la justícia social i la pau ... Però des de ben jove,
va haver de viure la seva absència, segueixi el seu deambular, avorrit molt a
Provença "sent" de vegades d'Algèria, de vegades russa, de vegades
... en francès Resistència, li diu Aymeric Monville la seva vida, la seva
infància, la seva trajectòria intel·lectual, fam inextingible coneixement,
passions, llatí, grec, jeroglífics, Maupassant, Crébillon, Petroni, teatre,
viatjar, la seva implicació amb una esquerra que avorreix la seva pròpia
història ... Quan Henri Alleg va ser detingut, la seva esposa, Gilberta és
expulsat d'Algèria i s'instal·la a Saint-Ouen, amb André, el nen més gran.
Jean, està allotjat a Tarascon per Grannie i Tatie. "Crec que en set o
vuit anys, jo no he tingut l'oportunitat d'acollir més del doble d'un dels meus
companys de classe, perquè vingui i gaudir de passar temps amb mi. Després,
teletransportat, es troba amb la seva família a Praga. La família es troba
"a l'hotel va trucar una mica pomposament" Hotel Palace ""
de fet, el 'hotel Part [Txecoslovàquia] ", que" renovat i
privatitzada, com just,' encara existeix Carrer de Panská. Però els pares
"en bons i genuïns comunistes" no volen "aquest luxe que viuen
més o menys relatiu," i obtenir un apartament "en una mena
d'habitatge públic" a Novi Hloubětín. Els nens són inscrits a l'Escola de
l'Ambaixada de la Unió Soviètica, on la instrucció s'ofereix en llengua russa.
La "immersió" en el nou sistema escolar es fa sense molta dificultat.
Certament John riure amb la seva classe quan és confós amb accent tònic, i diu
que va veure quiosc de la plaça de Wenceslao, on es mostren les patates ...
(kartóchki), no periòdics o postals (kártotchki). Però després de tres mesos, passa
a exercir l'activista polític language.The a sacrificar tot per la seva causa,
que és la unió familiar que pateix Henri i Gilberte Alleg estan convidats a
"anar a veure de prop la revolució a Cuba ", llavors, a finals de
1962, per tornar a Algèria independent. "I nosaltres, el fill de justa
entre tots els justos, estem plenament d'acord." John i el seu germà es
col·loquen per primer cop en "els" pioners "del camp"
Artek, al Mar Negre, Crimea, on són com "Scouts dels nostres països"
"lliures" i "democràtics" ". A continuació, confiades
a la Casa Internacional de la infància, en Ivanovo, a 250 km al nord-est de
Moscou - els nens un internat van ser rebuts caçats comunistes en els seus
països. "Recordo que es va ficar en un camp bastant gran, per tal de robar
una col, o cavar-hi un parell de pastanagues primes trencades extrem del vidre
permeten a pelar en trossos grans. Suposo que teníem gana. "L'ambient
era" bastant espartà ". Però a part d'un atac (una 'gran poca cosa'
infligeix ', d'aquesta manera,' història del riure ', com Maupassant,
"una' pallissa increïble"), Jean pateix ni els trets ni lesions, ni
abús - 1 "tondaison" proper "suposadament per recolzar l'esforç
de guerra que des d'un temps infinit, l'exèrcit incansable de polls va imposar
sense descans a les masses treballadores de la Unió Soviètica" el barber
emet "una part de la carretera i a l'altre costat del qual, com les parets
d'aigua del Mar Roig, s'han estès les masses del meu cabell. En el mirall, una
llàgrima corrent per una de les meves galtes ... "Uns mesos més tard,
l'adolescent es" va tornar a introduir "a la Provença, i finalment en
1964 per trobar els seus pares saben d'una altra bona Algérie.Optimisme.Jean
"xipolleig" i "viatges al voltant de l'habitació," abans de
convertir-se, anys més tard, un viatger del món gairebé professional, sol o amb
la seva dona, Michelle, i els seus fills, Jacques-Yves i Raphaelle. Ell com una
set de "cosmopolitisme" (en qualsevol visita, Israel, Nord d'Àfrica i
l'Índia, Sri Lanka, Turquia, els països europeus, Rússia i una altra, Corea del
Sud, Veneçuela, Xina ...) que acompanyen la set de lectura (que es pregunta si
hi ha un llibre que no ha llegit, literatura grecollatina, francès,
llatinoamericà, rus, italià ...) i l'amor de l'art ... "Crec que puc dir
que vaig treballar gairebé 15 o 16 hores al dia, tenint en compte que tot el
que no es va gastar davant de l'ordinador o a la biblioteca es va perdre el
temps. "Ell" gira "durant els seus estudis: egiptologia,
ciències polítiques, història de l'art, la medicina ( "segueixo sent a dia
d'avui gairebé immillorable al tracte urogenital del ratolí ...").
Abans d'optar per la filosofia, convertint-se en un
professor de secundària de Fourmies (Nord) - durant les vacances, que guia als
turistes francesos al Museu Puixkin de Moscou o la Galeria Tretiakov i els
turistes russos a Venècia o Florència - i després universitat. Volia, per
descomptat, a la "tesi de 6 000" en Marx és Marcel Conche que el va
convèncer per dedicar-se més aviat epicúria Ètica Lucrèce.Dans d'Epicur i
l'epicureisme, Salem va trobar "la el materialisme filosòfic de Marx, Marx
càustica, la salut i el to de Marx, un immens optimisme naturalista, però
adornat amb un pessimisme antropològic clara i una invitació a l'abstenció
política ". L'optimisme sempre serà seu, perquè res no impedirà la recerca
de la felicitat, indissolublement vinculada a l'establiment de la justícia
social. El "abstenció política," ell no sap, però les seves lluites
sembla haver estat desesperada ell pel que va cridar els "anys de
plom" aquests anys que obre la "mitterrandôlatrie" durant el
qual el encisat esquerra per les sirenes liberals, perd la seva ànima i, per
una mena de "avorrecament", liquida "allò que quedava del
moviment comunista". Jean Salem roman fidel als ideals del seu pare. El
seminari va ser amfitrió de la Sorbona - "150 a 200 oients que omplen
l'amfiteatre Lefebvre" - anomenat "Marx del segle XXI." Com un
nen que estava a Alger, conills i una tortuga que havia cridat el nom russa
Valentina - "en honor a Valentina Tereshkova, la primera dona
cosmonauta" .Robert Maggiori
Un homenatge a Jean Salem, lluitador valent i lúcid
15 de gener de 2018 CIRCLE DE BARBÚS
Tinc molts problemes. Jean Salem ens acaba d'abandonar.
Va ser fill d'Henri Alleg, el valent anticolonialista torturat per la França
colonial perquè estava solidari amb els algerians. Henri havia publicat
"The Question", que revelava tot l'horror de la tortura practicada
per aquests criminals, entre ells Jean-Marie Le Pen. Un llibre que va tenir un
paper clau en la meva consciència als 20 anys.
Continuant amb aquesta tradició de coratge, Joan va
lluitar tota la seva vida per la veritat i la resistència. A través dels seus
escrits i la fundació d'un seminari a la Sorbona debats "Marx al segle
21", no ha deixat d'atacar les hipocresies del sistema i fomentar el
pensament lliure i crític. Vaig ser convidat allí el 25 de novembre. La seva
salut li va impedir assistir. Però durant la meva visita a l'hospital, he
trobat a Jean sempre lúcid, valent i amable. Investig'Action amplia les seves
condolences a la seva família i els seus éssers estimats. Ens quedarem fidels a
ell.
MICHEL COLLON
És amb profund dolor que acabem d'assabentar de la mort
del camarada Jean Salem. El nostre camarada Jean Salem, filòsof, professor de
la Sorbona, director del Centre de la història dels moderns sistemes de
pensament era el fill d'Henri Alleg comunista internacional, autor de la
pregunta, que va exposar a tot el món a la barbàrie colonial a Algèria.
digne fill del seu pare, Jean Salem va ser inclosa en
1982 l'iniciador - amb Jeannette ThorezVermeersch i altres 7 funcionaris
veterans del Partit Comunista - la "carta del Comitè Central novena del
Partit Comunista", titulat "On és la festa? ". El 1998, va
publicar el segell La vie en rouge amb Jeannette Thorez-Vermeersch, Edicions
Belfond. És autor de nombrosos llibres i filosofia de treball d'Hipòcrates,
Epicur ... Maupassant ... Feuerbach, Marx i Lenin ... (veure
http://fr.wikipedia.org/wiki/Jean_Salem - http: //chspm.univparis1 .fr / spip.php?
article16)
Podia ser una formidable pamfletari anticapitalista,
antiimperialista en l'estil de la famosa columnista d'Huma, André Wurmser, com
per exemple en el seu llibre cortina de ferro a Boul'Mich: El format i la
informació errònia en el món lliure, recentment reeditat a lamel·la Publishing
i un popularizer sense igual clàssics de marxismoleninismo, en la forma de G.
Politzer o G. Cogniot com en el seu Lenin i la revolució, Marina Ink. A
diferència de molts intel·lectuals membres de l'ACB que van llançar el
"nadó i l'aigua del bany," John Salem ha estat sempre el marxista
leninista-activista comunista que, pels seus escrits, va treballar com un
pensador intel·lectual i educador en el rearmament ideològica del proletariat,
especialment després de la dolorosa derrota del camp socialista i la URSS en
1989/1991.
La dita de que "alguns morts pesa el pes d'una
muntanya", és el cas del nostre estimat finals Jean Salem que va mantenir
en alt la bandera vermella amb la falç i el martell per viure i el triomf del
futur comunista inevitable de França i la humanitat.
Totes les nostres condolences més profundes a la seva
família afligida ia tots els comunistes que estan lluitant per reconstruir el
partit comunista que la classe obrera i la gent necessiten. Gener de 2018
CARTA DE JEAN SALEM AL CHB
Havíem demanat el 2010 per als 93 anys de la Revolució
d'Octubre de 1917, però no va poder estar amb nosaltres, com per animar el
seminari Sorbona "Marx al segle XXI". Després, es va disculpar amb
nosaltres, les seves "felicitacions més cordials per la nostra bona
iniciativa" i ens va demanar que creguéssim en els seus sentiments
fraternals. No és possible que escriure unes línies sobre el tema de la nostra
reflexió comuna, ens va enviar una de les seves intervencions lliurat al maig
de 2005, quan tenia només 10 minuts per resumir els seus pensaments sobre
l'estat del món, que realment no prenguessin cap arrugues. Publicarem més
endavant en homenatge a Jean Salem "la carta del 9 al Comitè Central del
PCF" titulada "On va la festa? ".
BONA LECTURA
Intervenció de Jean Salem.
* Caritativament. El primer d'aquests minuts es dedicaran
als barrufets de caritat, aquests dignes representants d'una generació que ha
trepitjat els seus valors d'una generació a retraccions i boursicotages al
"comerç just" a bufonería humanitària es barrejava amb tot l' ego i
crides frenètiques a la guerra. Perquè en aquest sucre oceà, mel i caramel a la
part inferior dels quals - com el busseig - durant gairebé vint anys hem hagut
de sobreviure en aquesta fira a les bones sensacions (que no estan fent cap mal
només ho fan bé), és a la santificació de l'estat actual de coses que finalment
vam assistir. Per tant, Notícies marxisme rau en primer lloc en què va
denunciar el capitalisme com a sistema, i ens les eines que posen en evidència en
una llum encegadora la inanitat de tota mundanalitat ofereix, ineficiencia
"reformadors en detalls", la impostura
d'aquells que militen per l'extinció del pauperisme ... després de les deu de
la tarda. Cínicament. El segon minut es dedicarà al "pensament únic".
Hem de tornar a llegir Marx, després de la inundació. En els Manuscrits
Econòmic-Filosòfics de 1844, es denuncia la inhumanitat del capitalisme i la
infàmia de les seves tortugues. Els economistes clàssics, com Smith, Say o
Ricardo, gairebé no consideraven que l'obrer fos una bèstia de càrrega. Volien
veure a l'home només una màquina per consumir i produir. El que pot passar amb
el treballador fora del temps que treballa, es deixen sota el metge, el jutge,
el sepulturero o el Provost dels mendicants, la cura de preocupar-se una mica.
El domini total de l'economia en la societat reflecteix un allunyament màxim
que es manifesti el poder vívidament universal de diners "el nostre valor
recíproc, Marx va escriure, és per a nosaltres el valor dels nostres objectes
comuns". Tanmateix, en un recent panfleto liberal, podem trobar
consideracions doloroses i quantitatives sobre la caiguda de la productivitat
que hagués estat causada per la transició a la setmana de 40 hores, en el
moment del Front Popular. Què no parlem d'una vegada per totes dels problemes
econòmics causats per la llei de març de 1841, que es limita als nens majors de
8 anys (!) L'edat legal de l'ingrés a l'ocupació? * bel·ligerant. - Durant el
tercer minut, vaig a fer una al·lusió massa breu per al complex
militar-industrial, ara instal·lat al costat del que és més elegant, forma
equip amb totes les màfies, titular de mil nou relé, en primer lloc, els òrgans
immensos de "informació" o els anomenats. Ho consagraré, en altres
paraules, a la confirmació diària d'aquesta tesi segons la qual el sistema
capitalista assegura el millor futur per a la guerra. En guerra depredadora, la
depredació de la guerra, la guerra contra els que deixen el lloc o en contra
d'un que era ahir un competidor respectable en el mercat "lliure" -
la guerra xinès-americà, per exemple, és ara un dels escenaris menys
improbables d'un futur proper. * Anglès. El quart minut, els grans mitjans
seran el tema. Chomsky, en el seu bestseller, Consentiment de fabricació, i jo,
al meu grau modest, en un assaig que havia titulat Cortina d'acer al Bul'Mich,
comptava l'increïble disparitat que aquests grans mitjans de comunicació
reserven a les massacres contemporànies, depenent de si són massacres
democràtiques o no. "La classe que disposa del mitjà de producció material
disposa, alhora, que Marx, mitjà de la producció intel·lectual". I més que
mai, això és cert en un univers que té com a objectiu l'immensió ininterrompuda
en un entorn natural, per satisfer-nos amb missatges, mandats, "incentius"
i distraccions. * Econòmicament. En cinquè lloc, l'ona religiosa que
suposadament som testimonis, les tribus de l'oposició, els costums d'una altra
època i, amb nosaltres, el complex barreja de racisme i la necessària defensa
de l'esperit secular - tot això il·lustra Aquesta tesi més aviat convincent
recorda una nota del capital: fins i tot durant els períodes en què la religió
sembla ser el factor dominant (Marx pensa llavors en la Mitja Edat), l'economia
és, no obstant això, el factor que determina altres instàncies de la societat,
els comportaments dels homes i les creences que els posen en marxa. Encara
intel·ligent, és a dir, que pot distingir el favor té, per desgràcia, un Islam
radical en moltes parts del món i provocat l'exasperació social en aquestes
regions per la injustícia i l'imperialisme. Per la religió, com va escriure
Marx, sempre hi ha poca o cap "protesta contra l'angoixa real". *
Matemàticament. El meu sisè minut, el dedicaré a mesuradors, economètres i
altres proveïdors d'índexs. Marx citat i que parli Schulz, un economista de
socialització, que va denunciar el càlcul de la mitjana d'ingressos dels
habitants d'una nació, càlculs que permeten a l'filisteu (res, en realitat, ha
canviat!) Per atraure la condició real de la classe més gran de la població. Es
va rebel·lar contra els pseudo-models que, com la loteria d'Adam Smith,
reclamen justificar l'existència del capitalisme. Aquest és certament el signe
més obvi d'una concepció molt peculiar de les matemàtiques que, des d'Hegel
fins al jove Marx, els rebutja perquè és abstracte, és a dir superposat sobre
l'objecte, extrínsec a la realitat de la vida concreta. Però el fet és que la
posada en figures de tot, de qualsevol valor humà, constitueix un dels càncers
del nostre temps molt estrany. * Democràticament. És el setè minut: és res
els enquestes, que han ajudat a transformar els jesuïtes
republicans, aquests bolets liberals de dubtosa naturalesa, en els objectes
principals d'interès, ja que està empenyent a centenars d'ells al popular estri
de sufragi universal. (totes aquestes expressions són preses de Maupassant), -
sufragi universal al 40% dels votants i al 100% de desil·lusionats. La religió
actual del sufragi universal, la missió de la qual es diu constantment pels
instituts de votació o comissions encarregades per la Casa Blanca, mereix, com
a mínim, un nou examen del que trobarem tots els elements o gairebé en les
obres del propi Marx * Uniformemente. El vuitè minut evocarà, com passa,
l'esfondrament de les humanitats, la devaluació de l'estudi, el temps, la
solitud i, en general, el treball ben fet. Un a qui li agradarà, d'acord amb la
fórmula ja gairebé incontestable, sobre la cretinització general, a la plaça
del futbol que va caure en aquest món de plom, en la seva sorprenent uniformitat.
"Sobre el dolor de la mort", llegim en el Manifest del Partit
Comunista, "la burgesia obliga a les nacions del món a presentar-los
l'anomenada civilització". Forma un món a la seva pròpia imatge. * El
minut 9 estarà dedicat a alguns dels meus bons amics. Els grans problemes de la
vida dels pobles mai no es van decidir "excepte per la força", va
escriure Lenin el 1905, "aquells que comencen a regar tan aviat com la
lluita de classes es torni extremadament aguda, aquells que demanen als
socialistes l'impossible, demanant-los que es guanyi la victòria sense haver de
ser aixafada per la resistència dels explotadors, que són "des del cor del
cor amb la revolució", però només amb la condició que ... es desplegui
sense una lluita seriosa ni representa cap amenaça de destrucció! En una
paraula, el que requereixen és una "revolució sense revolució", diu
Lenin, redescobrint així els termes utilitzats per Robespierre en 1792:
"Ciutadans, voldries una revolució sense revolució? ". En aquest sentit,
els retrats de Robespierre (fins ara ascendit a l'anticrist) van començar, com
va dir Michelet, a ressorgir des de baix els llits a partir de 1830. De la
mateixa manera, no cal ser divinista per predir que Molt més que la
rehabilitació parcial dels setanta anys del socialisme real acompanyarà
l'ascens del proper moviment revolucionari com a condició necessària. Això em
sembla tan poc discutible com el principi de la comunicació dels vaixells. *
Chekhovienement. El 10è i últim minut serà el de la joventut del món. Els joves
que no tenen res a veure amb la nostra desil·lusió, les nostres debilitats ni
la nostra adhesió tan feliç i efímer per a tots els que, en els anys 85-90, van
ser bombardejats a Moscou (el neologisme és Zinoviev). La segona Restauració,
que presenta de manera més aguda i àmplia, problemes molt similars als
plantejats pel primer capitalisme salvatge, el de principis del segle XIX,
tindran les mateixes conseqüències. Perquè els gravadors del món com és ja són
legió, que és aquí o en un altre lloc, en els nostres paisatges d'atur i
disminució programada o en l'Índia i la Xina, aquestes cases de treball tan
grans com continents i que ara són els nostres fabricants. És ella, la joventut
del món, qui farà passar allò que realment no sabem què és. Nosaltres som, després
de tot, comparables als personatges de Chekhov: som infeliços; sí, estem una
mica infeliços; sabem que hi ha alguna cosa que vingui, però no sabem què és.
SOURCE: Rally comunista
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada