dijous, 1 de gener del 2015

NO SERÀ POC, PERÒ NO SERÀ PROU


Ja la sabeu aquella dita catalana: "Plou poc però per lo poc que plou, plou prou". No deixa de ser una variant del conformisme el germà gran de la impotència.

En aquest principi d'any trobo molts missatges d' amics i coneguts a Facebook que parlen de 2015 com l'any de la revolució democràtica. 

No penso tirar aigua al vi de ningú. El rol  de Casandra no m'escau gens. Ni tant sols m'agrada. Para "gustos, los colores".

Pensant en tot plegat m'ha vingut al cap una xerrada que vaig fer l'estiu del 2013 a Mérida pels estimats companys dels Campamentos Dignidad.

El text de la intervenció deia en un moment determinat:

"El cambio radical de cultura no puede, ni debe ser, y previsiblemente no será encabezado por especialistas de la política que realicen la habitual ingeniería social desde la instituciones especializadas de la administración de los estados, al margen y por encima de la sociedad. Una revolución cultural para ser tal requiere que sea la gente la que la realice desde su praxis habitual, en la vida cotidiana, con la creación de nuevas pautas de vivir, nuevos usos, nuevas costumbres de vida, sobrias, autónomas, auto construidas. Se trata para decirlo con Gramsci de una reforma intelectual y moral, de la creación de un nuevo ethos, de las forma de vida que configura un nuevo orden social, un nuevo estado, entendido también en el sentido de gramsciano como un estado integral.

Pongamos un ejemplo de aroma gramsciano: la reforma protestante como cambio de vida de grandes masas que dio lugar a una nueva civilización ( alfabetización generalizada, surgimiento de un republicanismo popular y democrático, la guerra campesina encabezada por Thomas Munzer en Alemania, la revolución inglesa en el siglo XVII, la revolución americana y la revolución francesa en el siglo XVIII).

Gramsci confrontaba esa tremenda revolución cultural con el Renacimiento italiano como fenómeno de élites que fue integrado en la Contrarreforma y financiado por los Medici, por el Dux de Venecia o por el Papa).

Ese es el sentido real de la expresión gramsciana “reforma intelectual y moral”. Ahí se encuentra la base del planteamiento de que una revolución debe conquistar la hegemonía cultural antes de conquistar el poder. El nuevo estado debe estar configurado ya en el hacer de las gentes, de los millones y millones que producen las revoluciones reales"

Perdóneu l'auto-cita. Però no hi ha motiu de tornar a escriure això.

Segur que algú em diu que demano la lluna en un cove. No sóc un utòpic, no sóc un somia-truites. 

Tinc el defecte de que m’agrada dir les coses pel seu nom. La revolució no és un significant buit. No és una joguina. Una revolució democràtica és quelcom material, corpori, real, seriós. És desplaçar del poder a les classes dominants.

Una revolució democràtica no és guanyar unes eleccions, substituir una part de l'actual generació de la classe política per gent de la generació posterior i reformar una Constitució. 

En el cas de que Podem, o Guayem, o la Unitat Popular guanyéssin les eleccions, no seria poc, no és prou.

En fí: no crec que l'assumpte arribi ser ni la quarta revolució passiva que es produeix a l’Estat espanyol des de 1868.

Podeu trobar més arguments al respecte a:


Sobre la idea de les tres revolucions passives des de 1868 podeu llegir el llibret: "La izquierda como problema?"





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada