Per a analitzar la sagnant repressió al Perú ens cal una visió de la crisi política i social de l' aparell colonial, elitista i racista que ha deixat de funcionar com a mecanisme d'explotació i opressió: la República Peruana.
La característica principal de la crisi de l'estat peruà és que solament li queda la repressió despietada sobre els camperols indígenes de les regions meridionals. Altra cosa és si la nostra mirada nordenca i euro-cèntrica és capaç d'entendre aquesta qüestió. No em faig gaires il·lusions.
Amb la defenestració de Castillo l'estat peruà ha perdut la seva darrera possibilitat de preservar la seva unitat territorial. Castillo era la darrera oportunitat per a una reforma de l'estat que inclogués les dues nacions que hi habiten. Les classes dominants han fet que el seu estat entri en crisi per que son incapaces de deixar d'acumular capital sense esclafar la majoria social composta per pagesos dels pobles originaris. Aquesta minoria blanca està demostrant de manera cruel i sagnant que no és capaç d'integrar la majoria social del país. La crisi del seu estat és veritablement una crisi orgànica. 40 morts en les darreres setmanes en son la prova palpable.
Els 255 anys de virregnat imperial i els 195 anys de república criolla s'han fonamentat sobre l'explotació econòmica i l'opressió nacional de la pagesia indigena. Ara, aquests han dit prou. La secessió del sur ha deixat de ser un fantasma per a passar a ser una realitat. Escoltem com parla una dona indigena en una assemblea :
https://twitter.com/RomainMigus/status/1612875544613294085
Parlant en la llengua pròpia, el quechua, afirma de manera apassionada que o bé els fan cas o bé ells marxaran, faran una "secessió".
Als defensors de l'estat centralista ( encara que sigui el peruà) aquestes afirmacions els posen nerviosos. Al nostàlgics del gran imperi "construtiu", també.
Si trobo en les profunditats del meu disc dur, el text d'aquest pròleg miraré de traduir-lo i publicar-lo aquí.
Com aperitiu deixo aquí la meva presentació a aquest llibre, també on parlo d'aquestes coses:
Luciano Vasapollo, és professor d'economia a la Universitat La Sapienza de Roma.
És un economista de prestigi internacional. Ha publicat més de 55 llibres, molts traduïts a Europa, Estats Units ia Amèrica Llatina. Alguns d'aquests llibres els ha publicat El Vell Topo. Jo n'he llegit uns quants, els he discutit amb l'autor. Sempre em van ajudar a comprendre la crisi sistèmica del capitalisme en què vivim des de fa tantes dècades, a descobrir aspectes que no tenia en compte.
De Sud a Sur, sotmet a una crítica rigorosa l'economia política tirànica que sotmet, que explota, que oprimeix els pobles. Més enllà de la crítica De Sud a Sud ens descobreix l'economia substantiva que ha permès als pobles del Sud, als pobles perifèrics, als pobles oprimits sobreviure i resistir l'ofensiva de l'economia liberal contra els seus béns comuns, els seus usos i costums, contra la seva economia moral.
Vasapollo és un brillant autor marxista italià i, per tant, europeu. Però no és un autor euro-cèntric. A De Sur a Sur fa una brillant aproximació no euro-cèntrica a uns processos que obren perspectives de canvi i que, en definitiva són una lliçó per a nosaltres, europeus: Bolívia, Veneçuela, Equador, Cuba compareixen davant del lector i li mostren el camí per a la transformació.
Durant massa dècades hem viscut i hem lluitat oblidant les lliçons d'Antonio Gramsci i de José Carlos Mariátegui. Un oblit que ha conduït a nombrosos fracassos. Una d'aquestes lliçons és el paper dels camperols i de l'agricultura al món. El que a Amèrica llatina anomenen "campesindios".
De Sud a Sud, parteix d'aquestes lliçons i realitza un examen complet, exhaustiu, de les transformacions que van portar a la colonització del Sud europeu per un Nord industrial, liberal, suposadament progressista. Vasapollo compara aquest procés amb el dels països de l'Amèrica del Sud. Estableix analogies, paral·lelismes, trets comuns. Al llibre exhibeix un coneixement exhaustiu de la història agrària i de l'antropologia dels països que estudia.
Fa un síntesi que canviarà moltes de les percepcions del lector. Una síntesi crítica de cultura europea o, millor dit euro-cèntrica que sorprendrà qui no hagi superat la cosmovisió euro-cèntrica. Però aquesta sorpresa serà, com ho ha estat en el meu cas, una interessant provocació al pensament, a la reflexió en termes d'època, en termes de llarga transició, de creació de cultures materials de vida de civilitzacions en definitiva.
Això és el que resumeix el subtítol del Llibre: L'estratègia del cargol
Perquè aquest llibre no és un llibre d'economia, antropologia, història, més. Aquest llibre és un llibre de reflexió política sobre l'ascens lent de les classes subalternes a l'espai públic, al paper de subjectes actius i operants de la història.
De Sur a Sur ens mostra com l'esperança prové precisament d'aquells que més tossudament han oposat la seva manera de viure en pau amb la terra, el seu mode de vida comunitari, a la barbàrie del capitalisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada