dimarts, 25 de juliol del 2023

 LA GUILLOTINA I JO

21 de gener de 1793: sobirania retorna al poble

Un estimat amic em comunica que l'edició italiana de National Geogràfic va traduir l'any passat un article que em van demanar els de l'edició española de la mateixa revista fa anys. O sigui que: La dat de 30 març 2022 no és certa.


El senyor Guillotin

Fa un dotze o tretze anys (no recordo be), els de  l'edició en castellà del National Geographic que em demanaven articles sobre la Revolució francesa. 

Ara han respescat aquest i I'han traduit a l'italià. Potser a d'altres llengües. No crec que em paguin els drets d'aquest traducció. 

En aquells anys em varen demanar quatre o cinc articles. Els escasos estipendis que pagaven em van ajudar ( poc ) a pagar una petita part dels viatges als arxius francesos necessaris per a fer la tesi i per a comprar alguna bibliografia.


Com funcionava l'enginy

Vaig fer la tesi sense cap ajut oficial ni beca, treballant com a mestre a l'escola primària i gastant les vacances del més de juliol i els diners que no tenia. Creia que estudiar la Revolució francesa valia molt la pena. Sobretot per a un comunista que no hagi abandonat la perspectiva de la revolució. Suposo que quan van indagar el meu currículum polític vam deixar de demanar-me res més.

Cada article suposava tota una negociació,  paràgraf a paràgraf ... vigilaven molt  els continguts. Crec que no vaig rebaixar mai dels meus principis... jacobins i robespierristes.

Potser un dia torni a llegir aquells textos per a valorar aquella  experiència.      

                                                                                      La ghigliottina, invenzione simbolo della Rivoluzione


Joan Tafalla

Sabadell 25 de julio de 2023

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada