dimarts, 24 d’abril del 2018

La permanència de la qüestió meridional i la formació de l'estat nació a Itàlia

Mapa d'Italia després de les eleccions del passat 4 de març de 2018



Dedicat a Simón Vázquez

Un cop Vittorio Emanuele entrà a Nàpols, es podia dir que Itàlia estava feta. Així ho va afirmar el comte de Cavour: "Itàlia està feta, tot està salvat." Més caute, el marquès Taparelli Massimo D'Azeglio replicà: "Itàlia està feta, ara cal fer que els italians".[1] L’examen del mapa de electoral d’Itàlia de les eleccions del passat 4 de març, fa pensar que el marquès anava més encertat que el comte.[2]
La unitat italiana fou substancialment, una conquesta militar del centre i sud de la península per part de les tropes de la corona de Savoia, justificada sota el discurs progressista d’una revolució burgesa de caire liberal. En realitat, es tractà d’un pacte entre oligarquies (industrial i bancària del nord, latifundista i semi-feudal del sud), un pacte basat en la creació d’un mercat nacional per a les mercaderies industrials del nord, en la lliure circulació de força de treball del sud cap a el nord i la construcció d’un estat apropiat per a participar en el repartiment imperialista del món. En el cas italià: Libia, Etiopia o els Balcans i Grècia. A més, aquest pacte entre oligarquies, assegurà que els privilegis semi-feudals trobessin acomodament en la nova situació, com Lampedusa li fa dir al príncep  Salina a la novel·la Il Gatopardo : “Que tot canviï per a que res no canviï”.
Així doncs, la missió principal de l’estat construït en el Risorgimento no era tant fer una nació italiana, si no una altra ben diferent. És per això que la tasca no estava complerta quan es produí l' anomenada unitat. La tasca pendent era “fer els italians” és a dir construir la nació, el poble italià. Itàlia no era encara un estar-nació.
Es cert que en el Risorgimento hi fou present un impuls procedent de baix, de sectors de les classes subalternes. Un impuls representat per Garibaldi o Mazzini. Pero com afirmà Gramsci, l’absència d’un jacobinisme italìa acabà per produir una revolució passiva i la cooptació dels dirigents populars en el nou estat, allò que el mateix Gramsci anomenà trasformismo.
El feixisme tractà d’imposar la italianització dels habitants de la península per la força però dugué a la nació italiana al desastre dels anys 1943-45.
Per la seva banda, l’any 1925, el PCI, tot denuncian el caràcter injust e inacabat del Risorgimento, reclamava per boca i per la ploma de Gramsci una república federal d’obrers i camperols.[3] El propi Gramsci l’any 1926 analitzava els déficits del Risorgimento i propossava una solució el problema nacional italià en el seu conegut fulletó, La questió meridional. El problema pricipal per a que la unitat d’Itàlia reixís i per a que el procés de “fer els italians”, culminés era combatre la causa principal de les diferències: el desenvolupament desigual Nord-Sud o centre perifèria, si es prefereix, aquest lcxic
Gramsci el dia 30 de maig de 1928, en la conclussió del seu alegat front el tribunal feixista que l' hacia de condemnar a vint anys de presó digné  “A mi em sembla evident que correspon al proletariat substituir a les classes dirigents, prenent les regnes del país per a salvar el destí de la nació...Vostès portaran Itàlia a la ruïna i a nosaltres, els comunistes, ens correspondrà salvarla!”.[4] 
Gramsci desenvolupà a la presó una reflexió  sobre el procés de la formació de l’estat italià i de la cultura nacional en el conjunt dels Quaderns de la Presó pero essencialment en els Quaderns 9 (Risorgimento Italiano) i 21 ( Problemi della cultura nazionale italiana).[5] En el transcurs de la seva reflexió carcelària, Gramsci explorà i proposà la creació i de la construcció d’una voluntat nacional-popular.  Es tracta d'una reflexió imprescindible per a qualsevol comunista que pretengui intervenir en una situació política en que la qüestió nacional es posa en el primer plà.
La unitat entre nació i estat italià, la unitat dels italians i d’Itàlia tingué una ocasió per a consolidar-se amb la constitució de la primera república italiana l’any 1948. Una república,  un estat-nació quin únic motor eficient va ser el Partit Comunista Italià. El PCI maldà per a construir una unitat/ aliança entre treballadors urbans i rurals, entre ciutadans del nord i del sud. Una proposta que Togliatti anomenà via italiana al socialisme. Una proposta nacional-popular que pretenia reduir progressivament fins a eliminar les inmenses diferències nord-sud imposades per la llei inexorable del desenvolupament capitalista: el desenvolupament desigual. 
S’oposaven a aquest projecte democràtic popular poderoses forces del capitalisme nordenc i del latifundisme sudeny. S’hi oposà l’imperialisme nord-americà que plantejà el famós factor K. S’hi oposà l‘aparell d’ Estat profón, amb l’anomenada xarxa Gladio. Durant quaranta anys el PCI lluità per a aconseguir aquesta transformació profonda de l’Estat i de la nació que hauria pogut aconseguir de “fer els italians”. No aconseguí els seus objetius, però durant tots aquest decenis el PCI fou, indiscutiblement un agent corrector i un fre indiscutible a la tendencia al desenvolupament desigual.
Avui, desaparegut el PCI, el capitalisme italià i la Unió Europea gaudeixen d’una llibertat ilimitada per a accentuar les diferències nord-sud. Tot plegat a tornat a fer creixer la qüestió meridional. L’absència d’una força eficient i operativa en el conjunt del territori ocupat per l’estat italià, amb objectius similars als del PCI, és el factor principal de la destrucció de la idea d’Itàlia com a estat nació. I com sempre, en aquestes ocasions en que s’entrecreuen una crisi de l’estat, amb una crisi social producte de la globalització i del sotmetiment d’Italìa a una posició subalterna en el Lebensraum alemany es denota l’absència d’un projecte nacional i de classe. I en aquest buit de proposta i d’acció, dos cesarismes es disputen la majoria de l’electorat i divideixen políticament un pais que ja estava dividit econòmicament, social i cultural.
Aquest exemple ens dona una mostra del realisme amb que els diversos marxistes que varen debatre sobre la questió nacional a principis del segle XX, remarcaven el caràcter històric de la relació entre l’estat i la nació. La relació entre nació/poble i l’estat, i per tant el propi estat-nació és quelcom canviant, quelcom que està sotmés al caràcter canviant de les relacions cultural  politiquea i de les relacions socials de producció i de candi. 
En el cas que ens ocupa, Italià, un dels estats occidentals que, segons alguns hauria aconseguit de manera de manera canònica una identificació amb la nació es presenta avui com a quelcom no acabat, com a procés en permanent recomposició.


[1] En realitat M. D'Azeglio va dir “la primera necessitat d' Itàlia és que es formin italians que sàpiguen acomplir el seu deure; és a dir, que es formin caràcters elevats i forts”, in I mei ricordi, a carrec de S. Spallenzon, Rizzoli, Milano, 1956, p. 17. Fou Leone Carpi qui transformà aquesta frasse en l'eslògan que s'usa aquí. Tot plegat és  citat per Alberto Mario Banti, Il Risorgimento italiano, Roma-Bari, Editori Laterza, 2018, p.222. Per la seva part, Emilio Gentile explica bé el sentit de lo dit per d'Azeglio a: Né estato, né Nazione, Italiani senza meta, Roma-Bari, Editori Laterza, 2013, pp. 26-28. En canvi Aldo de Jaco, cita l' eslògan donant-lo per bo a: Gli anarchici, Cronaca inedita dell'Unità d'Italia, Roma, Editori Riuniti, 2006, p. XV.
[3] Antonio Gramsci, Carta al CE del PCI, in Escritos Políticos (1917-1933), México, Cuadernos de Pasado y Presente, 1977, pp. 205-206.
[4] Antonio Gramsci, Declaracions al Tribunal especial, in Sobre el fascismo, México, Ediciones Era, 1974,  p. 277.
[5] Antonio Gramsci, Quaderni del Carcere, edizione critica dell’Istituto Gramsci, a cura di Valentino Gerratana, Torino, Giulio Einaudi editore, 1975, pp. 1057-2078 i 2105-2103, respectivament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada